Speciální tělesná výchova je umění a věda o vývoji, implementaci a sledování pečlivě navržené tělesné aktivity, individuálně přispůsobené jedinci s handicapem. Je to vzdělávací program navržen pro žáky s postižením na základě komplexního posouzení. Jde o rozvoj tělesných a pohybových dovedností, nezbytných pro spokojený život osob se specifickými potřebami.
Z historie speciální tělesné výchovy
Speciální tělesná výchova je většinou spojována se žáky s tělesným postižením. Důležitou roli hraje také u mentálně postižených žáků. U všech těchto žáků je potřeba respektovat možnosti pohybových schopností a možný rozvoj jejich dovedností.
Až do 19. století panoval obecný názor o společenské neupotřebitelnosti mentálně postižených jedinců. To vedlo zpočátku k represivnímu přístupu, později k závislosti postižených na dobročinnosti jiných. Nová kvalita péče přišla se zrodem humanismu. Byly zřizovány ústavy a souběžně se společenským rozvojem vzrůstá úroveň odborné péče nejen lékařské, ale i výchovné a vzdělávací.
Mezi průkopníky ve využívání tělesné výchovy k terapeutickým účelům byli lékaři, kteří svými přednáškami a osobním příkladem přispívali k uznání tělesných cvičení jako prostředku zlepšování zdravotního stavu postižených. Péče o jedince s postižením se soustřeďovala v ústavech.
Kdo za tím stojí?
Z hlediska výzkumu tělesné výchovy pro postižené byli významnými osobnostmi v této oblasti v polovině 19. století na příklad: Doc. MUDr. Jan Spott – ortoped, který na pražské lékařské fakultě od roku 1848 přednášel předmět tělocvik léčitelský. Dr. J. Fischer zřídil v roce 1850 v pražském ústavu pro choromyslné tělocvičnu dobře vybavenou v té době používaným nářadím a náčiním. V tehdejší době byli mentálně postižení i duševně nemocní považováni za jednotnou kategorii “postižení”.
Dále se o rozšíření tělesných cvičení v rámci terapie postižených zasloužil významný propagátor tělesné výchovy Stanislav Filip Kodým a jeden z nejvýznamnějších českých lékařů naší historie: Jan Evangelista Purkyně.
První známý počin u nás nastal v roce 1844 v Pražském ústavu pro duševně vadné, kde vznikla první škola pro chovance, v níž byl součástí výuky i léčebný tělocvik. Nejznámějším ústavem pro duševně zaostalé bylo Ernestinum v Praze, které bylo založeno v roce 1871. Vůdčí osobností ústavu byl MUDr. Karel Slavoj Amerling, který propagoval ve vyučování názornost a tělesnou činnost. Amerlingovým nástupcem v ústavu byl MUDr. Karel Herfort, který zařadil do vyučování nápravný tělocvik.
A co školy?
První pomocná třída pro žáky s mentálním postižením na našem území vznikla u sv. Jakuba na Starém městě v Praze v roce 1896. Ta měla na prvním stupni jednu hodinu tělesné výchovy týdně, na druhém dokonce dvojnásobek.
Významnou osobností první republiky, pokud se týče tělovýchovy postižených byl český speciální pedagog, zakladatel defektologie Josef Zeman. Zakládal řadu pomocných a zvláštních škol v ČSR. Pořádal kurzy pro učitele, působil i jako školní inspektor. Brzy po vzniku ČSR se stal ústředním školním inspektorem. Zdůrazňoval význam provádění tělesných cvičení v rozvoji žáků s mentálním postižením.
Co se na hodine speciální tělesné výchovy provádí?
- prostocviky
- nápravné cviky
- rytmický tělocvik
- hry
- zpěv
- vycházky
- cvičení smyslů
- hygiena
Jeho názory byly zaměřeny na potřebu pomoci ke vzdělání i dětem, považovaným za nevzdělavatelné, ale také požadavky na důkladné poznání žáka učitelem, moderní spojení tělesné a rozumové výchovy a požadavek individuálního přístupu učitele k žákovi. Jako školní inspektor ovlivnil znění učebních osnov a výchovných směrnic škol dětí úchylných a školních zákonů z let 1928 a 29 a takové učební osnovy platily až do roku 1948.
A legislativa?
V roce 1948 byl vydán zákon o jednotném školství, v němž byla problematika postižených dětí zaznamenána jako součást školské soustavy. Učební osnovy zvláštních škol byly vydávány opakovaně, a to v letech 1948, 1951, 1977, 1989, 1993. městskou yhláškou (ještě donedávna platnou) 73/2005 Sb. ze dne 9. února 2005 došlo ke změnám názvů:
- zvláštní škola na základní škola praktickou
- pomocná škola na základní škola speciální
Zdroj: http://www.specialni-pedagogika.cz/z-historie-specialni-telesne-vychovy/